‘E-mail, sms en social media zijn in principe uitstekende platformen voor direct marketingcampagnes. Maar de marketeer die lukraak duizenden mails verstuurt, wordt al snel gebrandmerkt als spammer. Gelukkig kan het ook slimmer, persoonlijker en beter gericht’, aldus Ardan Bousché, één van de oprichters van e-mailmarketingbureau Oddly.nl in Amsterdam. Informatietrechter Oddly.nl heeft een systeem bedacht waardoor ontvangers in alle gevallen via e-mail, sms of social media persoonlijk bericht krijgen; geheel toegesneden op hun situatie en interesses. De basis wordt gevormd door een enorme ‘informatietrechter’, een zelflerende databank met duizenden persoonlijke profielen van klanten en prospects. Deze profielen worden continu geactualiseerd. In principe op basis van ingevulde online formulieren, maar ook door vast te leggen hoe mensen reageren op mails en welke pagina’s van welke websites ze op dit moment bezoeken. Zo worden de profielen steeds gedetailleerder. In sommige gevallen tot wel 400 kenmerken per persoon. Betere conversie Ardan is enthousiast over de eerste resultaten die zijn geboekt voor enkele grote organisaties in Nederland. ‘Maar we staan nog maar aan het begin. Ik voorspel dat binnen enkele jaren geen marketeer meer met hagel hoeft te schieten, want bedenk eens hoeveel er te winnen valt als een bedrijf weet wat er op dit moment leeft bij zijn klanten. Neem de vakantiemarkt. Bijvoorbeeld mensen die naar Amerika willen gaan en met een camper willen rondreizen, of iedereen die met de auto naar Spanje gaat. In het ene geval is het van belang informatie te sturen over camperverhuur, vliegtickets en verzekeringen. In het andere geval is het zinvol een mailing te versturen over alchoholtests die in Frankrijk verplicht aan boord moeten zijn. Op deze manier resulteert dit natuurlijk in een veel betere conversie.’ Minder opt-outs Bijkomend voordeel is dat ontvangers de mailings beter waarderen omdat deze precies de onderwerpen aansnijden die men op dat moment belangrijk vindt. De verzender kan rekenen op meer interactie en minder opt-outs. Het systeem is gebruiksvriendelijk en volledig geautomatiseerd. Wanneer mensen hebben aangegeven tot een bepaald profiel te behoren, worden de marketingacties vanzelf opgestart. En als er sprake is van verschillende profielen, kiest het systeem automatisch het profiel dat de hoogste opbrengst genereert. Capital Advertising werkt naar 100% tevredenheid met Oddly. Ook benieuwd? Neem contact op met Ardan Bousché, ardan@oddly.nl, telefoon 020 - 214 91 90. 67 Pagina 66

Pagina 68

Scoor meer met een online shop in uw sportbladen. Velen gingen u voor en publiceerden vakbladen online.

Capital Magazine Lees publicatie 2Home


You need flash player to view this online publication