De app als marketinginstrument? APPsolutely fabulous! Het percentage aankopen dat via een mobiele telefoon of tablet wordt gedaan, blijft de komende jaren spectaculair groeien. In 2018 verloopt de helft van alle aankopen via een mobiel toestel. Dat voorspelt het vermaarde Forrester Research. Helder is daarbij dat de app een strategisch instrument in de marketing kan zijn. “Apps bieden mogelijkheden die een mobiele website niet heeft en vormen een permanent uithangbord op de smartphone van de gebruiker,” vertelt Robbert van Hintum van The Appetizers, een nieuw label van Capital Advertising. Onafhankelijk van het internet Robbert: “Het gebruiken van een app in plaats van een mobiele website heeft absoluut voordelen. Gebruikers brengen 86% van de tijd door binnen apps en slechts 14% op het mobiele internet. En er zijn meer voordelen. De belangrijkste daarvan is dat gebruikers met de app de sensoren van de smartphone aan kunnen spreken. Gebruikers weten waar ze zijn, hoe laat het is en bijvoorbeeld in welke richting er bewogen wordt. Die informatie kan in de app vervolgens gebruikt worden. Ook kan inmiddels gerealiseerd worden dat de app zich op het beginscherm van de iPhone toont, op het moment dat deze relevant wordt. Als de gebruiker bijvoorbeeld in de buurt van een bepaalde winkel komt, zal de app verschijnen. Apps kunnen volledig onafhankelijk van het internet werken. Dat betekent dat een app ook gebruikt kan worden op plaatsen waar even geen bereik is. Is er wél bereik, dan kan een app op de achtergrond steeds geactualiseerd worden en daarmee net zo actueel zijn als de website van een bedrijf.” 37 Concurrentievoordeel “Juist nú kunnen bedrijven zich nog onderscheiden door een eigen app”, weet Robbert. “Lang niet ieder bedrijf beschikt over een eigen app en dat maakt dat een bedrijf zich hiermee kan onderscheiden van de concurrent. Van de consumenten tussen de 18 en 25 jaar maakt 79% gebruik van apps. Tussen de 25 en 49 jaar is dat 67%. Een app is daarmee een perfect én onderscheidend kanaal om de doelgroep te bereiken.” Daar valt tegenin te brengen dat het wél kostbaar is om een aparte app te ontwikkelen en dat de Apples van deze wereld ook barrières opwerpen voor wat betreft de inhoud. Maar dit wordt door Robbert direct weggewoven. “We hebben hier een ontwikkelomgeving waarbinnen we al voor een paar duizend euro een app kunnen ontwikkelen die op iOS, Windows Phone en Android draait en op zowel tablet als telefoon. Die prijs is werkelijk onderscheidend, maar het feit dat we voor al die platforms tegelijk ontwikkelen, is dat ook. En voor wat betreft de inhoud; zolang die onderscheidend is en niet te bloot, kom je ook voorbij de Apple­jury.” Pagina 36

Pagina 38

Heeft u een publicatie, pagegangster of e-flyers? Gebruik Online Touch: clubblad online uitgeven.

Capital Magazine Lees publicatie 2Home


You need flash player to view this online publication