Zonder exposure geen ploeg Zoals een wielerwedstrijd een metafoor kan zijn van het echte leven, met zijn heldere rolverdeling, drama, geluk, intriges, winnaars en verliezers, zo is de communicatie van een wielerploeg wellicht ook een uitvergroting van de marketingcommunicatie zoals ieder bedrijf die zou mogen inzetten. “Communicatie is alles voor ons”, stelt men bij Team LottoNL-Jumbo. “Zonder communicatie hebben we geen exposure. En zonder exposure geen sponsoring en fans. En om dan nog een stap verder te gaan: zonder sponsoring en fans hebben we geen ploeg. Zo simpel is het.” Wie wat wil leren over communicatie moet eens in de ploegleiderswagen van een wielerploeg stappen. Dat doen we met de directeur van Team LottoNL-Jumbo: Richard Plugge. We bouwen aan de relatie met de fans: ze voelen zich ploegleider Op de achterbank van een wagen van Team LottoNLJumbo vinden we een plek tussen bidons, energierepen en achterwielen. Ver voor ons ontpopt zich volgens de radio een spannende titanenstrijd. Wij zien vandaag louter gevallen renners met schaafwonden, de mannen die lek rijden en de waterdragers die vragen om bidons. En ondertussen maken we naarstig onze aantekeningen... ‘ Je kunt de hartslag van Steven Kruijswijk tijdens de beklimming volgen.’ “We doen er alles aan om de sport aantrekkelijk te maken voor de fans. Die fans zijn belangrijk voor ons. Niet alleen omdat ze op termijn, via bijvoorbeeld merchandising, een deel van de kosten van een ploeg financieren, maar ook omdat ze belangrijk zijn voor onze sponsoren. Fans blijken in toenemende mate te kiezen voor het product van de sponsor. 42 Pagina 41
Pagina 43Heeft u een verenigingsblad, online publisher of eonderwijs catalogi? Gebruik Online Touch: uitgave online uitgeven.
Capital Magazine Lees publicatie 2Home