Dus doen we er alles aan om die fans te bereiken en te behagen. Een persbericht is leuk als we top drie rijden, maar voor het overige bespelen we met name de social media. We hebben op dit moment een kleine 200.000 fans op Facebook. De ploeg heeft 100.000 Twittervolgers, maar de renners en staf heeft er samen ook nog eens een half miljoen. En ook via YouTube en Google+, de eigen website en de fanwebsite bereiken we honderdduizenden. We vergeten Azië niet. Via een sociaal netwerk als Sina Weibo bereiken we miljoenen Chinezen. Belkin zag in de jaren dat zij sponsor was van ons team de omzet in Azië met 178% stijgen.” Ultralichte cameraatjes We stoppen even om een renner van een nieuw voorwiel te voorzien en luisteren dan verder: “We werken voortdurend aan het engagement van onze fans. In de afgelopen Vuelta hadden we als ploeg zelfs een livestream waardoor fans de ploeg bespreking konden bijwonen. We nemen als ploeg niet het werk van de NOS over met een koersverslag. We proberen wél met veel aanvullende informatie de beleving te vergroten en de sport nóg aantrekkelijker te maken. Een aantal van onze renners rijdt in de koers soms met ultralichte cameraatjes op hun fiets: één onder het zadel en één op het stuur. De renners kunnen zelf tijdens de wedstrijd op belangrijke momenten de cameraatjes aanzetten. Na iedere race kijkt een editor naar de beelden en monteert een compilatie. Deze kan dan na de rit gepubliceerd worden op de site van de organisatie, waarna de ploegen en TV­zenders dit kunnen koppelen aan hun eigen websites. Zo bouwen we aan de relatie met de fans. Ze voelen zich een ploegleider. Op deze manier willen we het aantal fans op Facebook komend jaar verder vergroten.” Meebetalen aan de ploeg De sponsoren zijn op zoek naar deze grote achterban, maar de ploeg zelf ook, zo leren we: “We willen toe naar een ander verdienmodel. Nu komt het overgrote deel van de inkomsten van de twee hoofdsponsoren. Uiteindelijk willen we dat de fans op een manier meebetalen aan de ploeg en willen we ook met startgelden, televisierechten en merchandising een deel van de kosten van de ploeg gaan dekken. Daarvoor is het nodig het contact met de fans voortdurend te onderhouden. Dat doen wij, als management van de ploeg, maar dat doen de renners ook: zij plaatsen hun trainingsdata online: de hartslag van Steven Kruijswijk is tijdens de beklimming te volgen. Zo ver gaan we en dat besef leeft in de hele ploeg.” Ons hart klopt een beetje harder bij zoveel ‘inside information’, die zich gemakkelijk laat doorvertalen naar ieder bedrijf. Team LottoNL­Jumbo won deze dag niet, maar ú op deze manier wel een beetje. Capital Advertising is partner van Team LottoNL-Jumbo. Daarnaast begeleidt het bureau fietsenmerk Bianchi op het gebied van social media. Pagina 42

Pagina 44

Voor vakbladen, online cursussen en reclamefolders zie het Online Touch content management system systeem. Met de mogelijkheid voor een web winkel in uw nieuwsbrieven.

Capital Magazine Lees publicatie 2Home


You need flash player to view this online publication